About me
Barbara Tammes
Creativiteit en vooral het bedenken van ideeën en het vertellen van verhalen lopen als een rode draad door alles wat ik doe. Ik zet mijn creativiteit professioneel in voor merken en bedrijven om hun verhaal zo helder en aantrekkelijk mogelijk te vertellen. En ik zet mijn creativiteit persoonlijk in voor het zo helder en aantrekkelijk mogelijk vertellen van de verhalen aan jezelf.
Alles is een verhaal.
Dus kun je maar beter een goed verhaal bedenken.
Is het waar?
Als we het waarmaken!
Alles is een verhaal.
Dus kun je maar beter een goed verhaal bedenken.
Is het waar?
Als we het waarmaken!
Reclame
Concept denker
Ik ben Barbara Tammes en ik verzin dingen die er nog niet zijn en waarvan ik denk dat we beter worden. Ik bedenk dingen voor mezelf en voor merken.
Op mijn 19e ben ik begonnen als copywriter in de reclame en heb een lange en verdienstelijke carrière achter de rug. Ik heb gewerkt als creative en creative director in Amsterdam, Londen, Milaan en Kaapstad voor bureaus zoals FHV/BBDO en PPGH/JWT voor zowel nationale als internationale klanten. Het werk, dat ik in teamverband heb gemaakt, is internationaal bekroond met verschillende prijzen waaronder een Gouden Leeuw op het festival van Cannes, D&AD award en Silver Award en op de New York festival.
In 2000 ging ik een samenwerkingsverband aan met The Mind, een in New York gevestigde online denktank. Daarnaast werkte ik voor verschillende Nederlandse ‘groene’ bedrijven waaronder Gulpener Bier. En heb ook het creatieve team bij Talpa op een regelmatige basis met vonken, inzichten en tv-format ideeën geïnspireerd.
In een hoog tempo dagelijks ideeën bedenken heeft mijn talent verder getraind. Lang heb ik reclame als een speeltuin gezien en heb enorm veel plezier gehad en mooi werk gemaakt met mijn creatieve teamgenoten door de jaren heen.
In alles wat ik doe voel ik me de advocaat van de consument (gebruiker, lid, klant, bezoeker) en vraag mezelf continu af welke behoefte kunnen we op een aangename, duurzame, en onderscheidende manier vervullen?
Op mijn 19e ben ik begonnen als copywriter in de reclame en heb een lange en verdienstelijke carrière achter de rug. Ik heb gewerkt als creative en creative director in Amsterdam, Londen, Milaan en Kaapstad voor bureaus zoals FHV/BBDO en PPGH/JWT voor zowel nationale als internationale klanten. Het werk, dat ik in teamverband heb gemaakt, is internationaal bekroond met verschillende prijzen waaronder een Gouden Leeuw op het festival van Cannes, D&AD award en Silver Award en op de New York festival.
In 2000 ging ik een samenwerkingsverband aan met The Mind, een in New York gevestigde online denktank. Daarnaast werkte ik voor verschillende Nederlandse ‘groene’ bedrijven waaronder Gulpener Bier. En heb ook het creatieve team bij Talpa op een regelmatige basis met vonken, inzichten en tv-format ideeën geïnspireerd.
In een hoog tempo dagelijks ideeën bedenken heeft mijn talent verder getraind. Lang heb ik reclame als een speeltuin gezien en heb enorm veel plezier gehad en mooi werk gemaakt met mijn creatieve teamgenoten door de jaren heen.
In alles wat ik doe voel ik me de advocaat van de consument (gebruiker, lid, klant, bezoeker) en vraag mezelf continu af welke behoefte kunnen we op een aangename, duurzame, en onderscheidende manier vervullen?
Boeken
Schrijver en illustrator
In 2012 is mijn eerste boek uitgebracht: het Handboek voor het bouwen van je eigen Luchtkasteel, over het gebruik van je fantasie. Mijn uitgever Martine Litjens (Kosmos) stelde voor dat ik de illustraties zelf zou maken, naar aanleiding van mijn schetsjes. Ik had nog nooit eerder getekend en vond het een enorm spannende uitdaging. Sindsdien maak ik mijn eigen illustraties. Dank je wel Martine! Het boek is ook gepubliceerd in Amerika, Engeland, Duitsland, Frankrijk, Brazilië, China en Italië.
Daarna volgden meer boeken: In november 2015 kinderboek bij Querido: Het Leven volgens Pippa Leeuwenhart met een bijbehorend eigen invul journal. In februari 2016 verscheen het vervolg Pippa’s journal No2: Mijn leven is een prachtige puinhoop. Beide boeken zijn ook in het Frans en Duits vertaald.
In 2018 verscheen We’re here to get you UKED bij uitgeverij Snor, in 2019 verscheen de engelse uitgave bij Uked Publishing.
Daarna volgden meer boeken: In november 2015 kinderboek bij Querido: Het Leven volgens Pippa Leeuwenhart met een bijbehorend eigen invul journal. In februari 2016 verscheen het vervolg Pippa’s journal No2: Mijn leven is een prachtige puinhoop. Beide boeken zijn ook in het Frans en Duits vertaald.
In november 2016 is het invuljournal bij uitgeverij Querido verschenen: 365 manieren om naar je dag te kijken.I
In 2018 verscheen We’re here to get you UKED bij uitgeverij Snor, in 2019 verscheen de engelse uitgave bij Uked Publishing.
In oktober 2020 verscheen Playmode, een methode voor creativiteit bij Nijgh & Van Ditmar.
Uked
Ondernemer
Tussen de boeken door heb ik samen met Liselotte Goed het bedrijf Uked gestart. Met Uked hebben we iedereen de droom terug gegeven om zelf muziek te maken. In workshops van twee uur tijd leerden we mensen hun eerste (toffe) nummer op de ukelele spelen, ook als ze nog nooit eerder een instrument hadden vastgehouden. Het is uitgegroeid tot een een goed lopende webshop, een enthousiaste community, een prachtig merk en natuurlijk een boek. Na zeven jaar stonden we voor de keus om echt groot te worden of om te stoppen. Het verhaal was verteld en ik merkte dat mijn liefde uitgaat naar een groter creatief speelveld; playmode! Dus nu is Uked een fantastische herinnering die we delen met tienduizenden mensen die we uked hebben mogen maken.
Op dit moment ben ik aangesloten bij het Museum van de Geest als copy en art director om hun krachtige missie te vertalen in concept, woord en beeld; met kunst en cultuur mentale gezondheid bespreekbaar maken.
Privé
Mens
work in progress
Ik ben geboren en opgegroeid in Amsterdam. Grootgebracht in een klein gezin met m'n moeder en oudere broer. Mijn moeder schrijft, schildert, filosofeert. Dus iets met een appel en een boom. Alle regels leek ze te bevragen, moet er een woonkamer in een huis? Dus die was er niet, wel een grote keuken, een grote werkkamer en een klein kamertje met een TV. Of ze kwam thuis met een zak winegum visjes, die plakte ze in houten sigarendoosjes en hing ze aan de muur. Nam me mee naar het Stedelijk om naar Henk Jurriaans te kijken die zichzelf exposeerde. Zo leerde ik kijken naar snoep als beeld en een man in een bontjas als kunst.
Walsend door de middelbare school 1-2-2-3-4-4, op het laatst nog struikelend kwam ik op mijn 19e op een reclamebureau terecht - hoe? Dat vertel ik geloof ik in alle vier de podcasts die hieronder staan. Want is een goed verhaal.
Net een lange tijd met mijn gezin, hele leuke creatieve man en twee top kinderen, op een grote boerderij met lekkend dak gewoond en nu met elkaar in een kleinere boerderij bij de kust met een dicht dak. Met grote woonkamerkeuken, en een hele lekkere werkkamer.
Ik ben geboren en opgegroeid in Amsterdam. Grootgebracht in een klein gezin met m'n moeder en oudere broer. Mijn moeder schrijft, schildert, filosofeert. Dus iets met een appel en een boom. Alle regels leek ze te bevragen, moet er een woonkamer in een huis? Dus die was er niet, wel een grote keuken, een grote werkkamer en een klein kamertje met een TV. Of ze kwam thuis met een zak winegum visjes, die plakte ze in houten sigarendoosjes en hing ze aan de muur. Nam me mee naar het Stedelijk om naar Henk Jurriaans te kijken die zichzelf exposeerde. Zo leerde ik kijken naar snoep als beeld en een man in een bontjas als kunst.
Walsend door de middelbare school 1-2-2-3-4-4, op het laatst nog struikelend kwam ik op mijn 19e op een reclamebureau terecht - hoe? Dat vertel ik geloof ik in alle vier de podcasts die hieronder staan. Want is een goed verhaal.
Net een lange tijd met mijn gezin, hele leuke creatieve man en twee top kinderen, op een grote boerderij met lekkend dak gewoond en nu met elkaar in een kleinere boerderij bij de kust met een dicht dak. Met grote woonkamerkeuken, en een hele lekkere werkkamer.
Testimonials
De mooiste complimenten
“Barbara Tammes has built a wonderful space for creating an unconditional life. Her Castle in the Clouds is an attractive and profound tool”
Deepak Chopra
“Als 12 jarig meisje raakte ik geïnspireerd door het Handboek voor het bouwen van je eigen Luchtkasteel. En nu kom ik als negentienjarige, met een beginnend creatief webdesign bedrijf- je boek Playmode tegen. Het geeft me exact hetzelfde tintelende gevoel als toen. Ik denk dat het het gevoel is dat ik word gezien. Toen als gevoelig kind en nu als creatief.”
Noah van Ras
Copyright © 2024
30% OFF!
Playmode training Early Bird korting
Schrijf je in voor 15 september en krijg 30% korting